Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”

Projekt: Filmowe Historie STEM

Projekt nr: POPUL/SP/0231/2023/01

Okres realizacji: 1.07.2023 r. – 30.06.2025 r.

Wartość dofinansowania: 346 419,94 PLN

Krótki opis projektu: Projekt stanowi holistyczne podejście do nauki, łącząc elementy nauk ścisłych i humanistycznych, a także kładąc szczególny nacisk na naukowe badanie efektywności nauczania. Jest inicjatywą skupioną na propagowaniu nauki w społeczeństwie, przy jednoczesnym eksponowaniu dyscyplin matematyki i historii. Głównym celem Zespołu Projektowego jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców, wykorzystując nowoczesne technologie i tworząc materiały edukacyjne dostosowane do naturalnego otoczenia młodzieży szkolnej. Projekt zakłada organizację konkursu, w którym uczestnicy tworzą materiały wideo, mające na celu popularyzację matematyki oraz ukazywanie efektów programu „Laboratoria przyszłości”. Jednocześnie promuje świadomość wkładu polskiej nauki w globalny rozwój naukowy. Grupa docelowa obejmuje młodzież szkolną w wieku 12-19 lat, zachęcając zarówno tych, którzy nie biorą udziału w tradycyjnych konkursach naukowych, jak Olimpiady Przedmiotowe, jak i tych, którzy uczestniczą. W ramach projektu uczestnicy tworzą materiały wideo, często korzystając z telefonów komórkowych, co poza przekazem merytorycznym rozwija także umiejętności miękkie, takie jak praca zespołowa, edycja cyfrowa oraz tworzenie scenariuszy. Projekt ma potencjał rozszerzenia na całą Europę, co pozwoli młodzieży zdobyć dodatkowe umiejętności językowe. Produkty projektu pozostaną dostępne w sieci, zapewniając długotrwałe oddziaływanie po zakończeniu inicjatywy. Ważnym aspektem jest uczciwa i obiektywna ocena prac konkursowych, z wieloetapowym procesem oceny, co gwarantuje przejrzystość i stałość kryteriów oceny. Jury Konkursu, złożone z przedstawicieli Zespołu Projektowego i ekspertów zewnętrznych, nominuje prace do Gali Finałowej, gdzie autorzy nominowanych prac spotkają się w Krakowie. Nadto projekt zakłada naukowe badanie efektywności nauczania w dziedzinach matematyki, historii i interdyscyplinarnego nauczania STEM. Będzie to istotny wkład w rozwijanie metod nauczania i oceny jakości edukacji. Projekt jest innowacyjnym sposobem na promocję edukacji, motywując młodych ludzi do rozwijania swoich umiejętności i pasji w matematyce i historii.